[-]
آخرین ارسالی ها
یکی از به صرفه ترین راه ها برای اخذ اقامت اروپا
شروع کننده:kimsep آخرین پست توسط:kimsep پاسخ ها:0 گردشگری Tourism نمایش ها:4 زمان:امروز
با موافقت وزارت صنعت، قیمت انواع تایر ۲۰ و ۳۲ درصد افزایش یافت
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:4 زمان:دیروز
تاثیر افزایش قیمت خودرو بر بازار قطعات یدکی خودرو
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:11 زمان:دیروز
مردم از خدمات پس‌ازفروش خودروهای وارداتی ناراضی هستند
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:14 زمان:دیروز
دلیل درخواست افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان تایر
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:17 زمان:دیروز
قیمت‌های شناور مواد اولیه صنعت تایر نیازمند سرعت در تصمیم گیری
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:25 زمان:دیروز
گزارش اختصاصی «اتوپارت پرس» از لوازم یدکی فروش‌های خیابان قزوین
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:26 زمان:دیروز
استفاده از قطعات یدکی اصلی تضمین ایمنی سرنشینان
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:18 زمان:دیروز
بومی‌سازی قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی ، بهترین راه‌حل برای مقابله با تحریم‌ها
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:28 زمان:دیروز
نیروی انتظامی باند سارق و دزد قطعات و لوازم یدکی خودرو را در کامیارانِ سنندج دستگیر
شروع کننده:amanda آخرین پست توسط:amanda پاسخ ها:0 عمومی General نمایش ها:29 زمان:دیروز
جهت حرکت: - سرعت: - (توقف | حرکت) - بارگذاری مجدد


ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
صنعت تایر در پیچ و خم‌های جاده سیاستگذاری و چالش‌های ارزی
نویسنده پیام
amanda آفلاین
Administrator
*******

ارسال‌ها: 2,745
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۵
اعتبار: 1
ارسال: #1
صنعت تایر در پیچ و خم‌های جاده سیاستگذاری و چالش‌های ارزی
اتوپارت پرس: دبیر انجمن
واردکنندگان تایر، با اعلام جدیدترین آمار مربوط به میزان تولید و نیاز
مصرفی تایر کشور، گفت: «از جنبه آماری، در کشور بالغ بر 21 میلیون خودرو
وجود دارد، که 1.2 میلیون آن را خودروهای سنگین مانند اتوبوس، کامیونت،
کامیون و... تشکیل می‌دهد. در واقع چیزی در حدود 20 میلیون خودرو سواری و وانت داریم و مابقی خودروهای سنگین هستند.

محمد میرعابدینی با اشاره به اینکه هر کدام از این خودروها یک ضریب
مصرفی دارد که با توجه به آن می‌توان حساب کرد که سالانه به چقدر تایر نیاز
داریم، اظهار کرد: «محاسبات ما نشان می‌دهد که چیزی حدود 400 هزار تن نیاز
داریم. از این میزان حدود 240 تا 250 هزار تن تولید داخل است و مابقی 140
تا 150 هزار تن وارد می شود.»

وی با بیان اینکه تمرکز تولید داخل بیشتر روی تایر مورد نیاز خودرو سواری است، افزود: «به همین خاطر بخش عمده نیاز تایرهای خودرو سنگین از طریق واردات انجام می‌شود. در واقع در قسمت اتوبوس و کامیونی رادیال حدود 80 درصد از طریق واردات تأمین می شود.»

* کمبود تایر و شکل‌گیری بازار سیاه

مشکلات تأمین تایر مورد نیاز فعالان این صنف موضوعی است که دبیر کانون
انجمن‌های صنفی کامیونداران درباره آن معتقد است: «برای 600 تا 700 هزار
کامیون فعال در کشور حدود 700 هزار حلقه تایر، یعنی به ازای هر ناوگان یک
حلقه تایر تامین شده است. این در حالی است که قسمت زیادی از این ناوگان ها همزمان نیازمند تعویض شش حلقه تایر هستند.»

احمد کریمی با بیان اینکه علاوه بر کمبود تایر، مشکلاتی در زمینه نحوه
قیمت‎گذاری و شکل‌گیری بازار سیاه و چگونگی توزیع و تخصیص سهمیه‌های استانی
وجود دارد، به مشکلات استانی اشاره کرد و تصریح کرد: «در بعضی از استانها
غالب ناوگان ما به تایر سایز 24 / 12 و در برخی دیگر به سایز 315 / 385
نیاز دارند. اما تخصیص سهمیه استانها بدون توجه به این موضوع صورت گرفته
است. مثلا در استان همدان که سایز 12/ 24 بیشتر نیاز است، سایز 315 / 385
آنجا توزیع می شود با متقاضی کمتری. این هماهنگی باید ایجاد شود و به خود
کامیون دار بگویند سایز لاستیک شما چیست و در یک سیستم وارد بکنند و بر
اساس آن توزیع را انجام بدهند.»

* بسته مقرراتی انقباضی در حوزه واردات تایر

نایب رئیس انجمن واردکنندگان تایر کشور نیز به مشکلات موجود در واردات
تایر اشاره کرد و گفت: «تقریبا از سال 1393 سیاست های جدیدی در دولت تدوین
شد که عموما هم این سیاست ها در راستای حمایت از تولید بود و به همین دلیل
مقداری در رابطه با قوانین و مقررات حاکم بر واردات تایر کشور مقررات
سختگیرانه تری هم از لحاظ استانداردهای واردات، هم از نظر مقررات و ثبت
نمایندگی ها وضع شد.»

احمدرضا متقی با اشاره به اینکه در مجموع یک بسته مقرراتی که خیلی کار
واردات را سخت کرد و اجازه نمی داد که مثل قبل واردات آسان تر انجام بشود،
تاکید کرد: «این مسئله باعث شد که موانع متعددی برای واردات ایجاد شود.
طبیعتا از تمام ظرفیت موجود استفاده نشد و از نظر زمانی طول کشید تا
واردکنندگان بتوانند با این مقررات جدید منطبق شوند و کالاهای مورد نیاز
کشور را تامین کنند.»

وی با توضیح این مطلب که از ابتدای امسال با سیاست های متنوع و گاهی
متناقض ارزی مواجه شدیم، اظهار کرد: «ابتدا بحث ارز 4200 تومانی مطرح شد.
دریافت این ارز شامل مراحل بسیار سخت و متعدد و وقت گیر می شد. بعد مجددا
این تغییر پیدا کرد؛ یعنی دولت بعد از مدتی بخشنامه ای را صادر کرد و گفت
فقط تایرهای کامیونی مشمول این می شوند و تایرهای سبک سواری مشمول این
موضوع نمی شوند. این خودش باعث ایجاد یک نوع بی اعتمادی در تجار شد و
بسیاری از تجار را بدهکار کرد. و وقتی هم که قانون وضع شد که باید
مابه‌التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد که رقمی حدود 2800 تومان بود پرداخت
بشود تجار را از اینکه در این بستر کار بکنند ناامید کرد. و اکثر آنها را
سوق داد به سمت خروج از بستر تجاری چونکه می ترسیدند اگر مجدد بروند سفارش
بدهند ارز بگیرند دوباره دچار همین مشکلات بشوند.»

* مشکلات خارجی و محدودیت‌های تکنولوژیکی

سخنگوی انجمن صنعت تایر نیز با بیان اینکه مشکلات تایر در ساختارهای
کلان اقتصادی نهفته است، اعلام کرد: «ما در صنعت تایر یک تولیدکننده داشتیم
که این تولیدکننده در سال 1389 حدود 126 هزار حلقه تولید می کرده است.
اکنون تولیدش را به 316 هزار حلقه در سال 1396 رسانده است. بقیه کارخانه ها
با اینکه طرح توسعه و تولید داشتند اما نتوانستند آن را محقق بکنند و به
موقع با بازار مصرف تایرهای سنگین مطابقت بدهند. چرا؟ این امر چند علت
داشته است. یکی مربوط به سرمایه گذاری است. تولید تایر و ایجاد تأسیسات
جدید تولید سرمایه بر و ارز بر است. ما تقریباً به صورت میانگین برای تولید
هر تن تایر حدود 500 دلار سرمایه گذاری لازم داریم.»

مصطفی تنها در ادامه با اشاره به اینکه بحث دیگر ما تأمین تکنولوژی است
که این مشکل اصلی تولیدکنندگان است، گفت: «بنده ضمن اینکه سخنگوی انجمن
صنعت تولید تایر هستم، مدیر طرح توسعه یکی از تولیدکنندگان نیز هستم. مشکل
اصلی ما در تأمین تکنولوژی به مناسبات بین‌المللی که با آن مواجه هستیم
برمی‌گردد.»

به گفته وی، این مسایل سبب شده است که عملا هیچ کارخانه تایرسازی در
جهان که بتوانیم با آن کار بکنیم حاضر نیست به ما تکنولوژی بدهد. ما حتی در
سال های اخیر، یعنی بعد از برجام نیز نتوانستیم کار زیادی بکنیم. یعنی یخ
روابط داشت کم کم آب می شد که این مشکلات اخیر پیش آمد و دوباره منجمد شد.
تقریبا تمام طرح های توسعه کارخانجات ما به خاطر بروز این مشکل متوقف شده
است.

http://www.autopartpress.com/

https://www.instagram.com/autopart.press/

https://t.me/autopartpress
۷-۱۶-۱۳۹۷ ۰۵:۰۳ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان